Hadis Pendidikan: Studi Materi Pelajaran Hadis di Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah
Keywords:
Pesantren, Adab Hadith, Hadith lessonAbstract
Abstract :
Pesantren is an Islamic educational institution that provides students with theoretical and practical instruction. The theoretical side is embodied in matter. The practice side, especially the adab discussed in this article is applied daily. The adab side is not taught in just one subject but in several disciplines including tafsir, hadith, and mahfuzhat. This article focuses on the discussion of hadith for its position as the second source of Islamic law and is studied in-depth. This study uses a qualitative approach with descriptive-analytical and takhrîj methods of the Adab Hadith taught in Class II of the KMI Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah. This study found that in one-week hadith lessons were taught in a tutoring session with adab hadith content, totaling 11 hadith from 34 hadith materials in the curriculum. The percentage is 31.5%, with reports of drinking habits, dress, greeting, eating, talking, asking permission, wearing sandals, sleeping, sneezing, and yawning. As for the positions of the studied hadiths, they are all sahih.
Abstrak :
Pesantren merupakan lembaga pendidikan Islam yang memberikan pelajaran kepada santri baik teori maupun praktik. Sisi teori terwujud dalam materi pelajaran. Adapun praktik, khususnya adab yang diteliti tulisan ini, diaplikasikan sehari-hari. Sisi adab tidak hanya diajarkan dalam satu mata pelajaran, melainkan dalam berbagai keilmuan, di antaranya tafsir, hadis, dan mahfuzhat. Tulisan ini menitikberatkan pembahasan Hadis karena kedudukannya sebagai sumber hukum Islam yang kedua, dan dipelajari secara simultan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode analisis-deskriptif dan takhrîj terhadap hadis adab yang dipelajari di kelas II KMI Pesantren Ar-Raudlatul Hasanah. Penelitian ini menemukan bahwa dalam satu minggu, pelajaran hadis diajarkan dalam satu les dengan muatan hadis adab berjumlah 11 hadis dari 34 materi hadis dalam kurikulum. Persentasinya adalah 31,5%, dengan rincian adab minum, berpakaian, mengucapkan salam, makan, berbicara, meminta izin, memakai sandal, tidur, bersin dan menguap. Adapun kedudukan hadis yang dipelajari, semuanya sahih.
Kata Kunci: Pesantren, Pelajaran Hadis, Hadis Adab
Downloads
References
al-Asqalāni, I. Ḥajar. (1379). Fatḥ al-Bārī Sharḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhāri: Vol. XI. Dar al-Ma’rifah.
al-Bukhori, I. A. ‘Abdillah M. bin I. bin I. bin M. al-Ju’fi. (1987). Al-Jâmi’ al-Shahîh: Vol. I. Dâr Tâq Najâh.
al-Hakim, A. A. (1990). Al-Mustadrak ‘Ala aṣ-Ṣaḥihaini: Vol. IV. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
al-Qardhawi, Y. (1998). As-Sunnah an-Nabawiyyah Masdaran li al-Ma’rifah wa al-Hadarah. Kairo: Dar asy-Syuruq.
Al-Azim, M. S. H. (1415). Aun al-Ma’būd. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Baihaqi, A. B. (1410). Syu’ab al-Imān: Vol. VII. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Darimi, A. M. (1407). Sunan ad-Darimi: Vol. II. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Ghazali, A. H. (1994). Al-Adab fi Al-Din. Dar Al-Syuruq.
Al-Ghazali, A. H. (1998). Bidayah al-Hidayah (Vol. 1–4). Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah.
Al-Ghazali, A. H. (2005). Ihyâ’ Ulûm al-Din: Vol. III. Dar al-Ma’rifah.
Al-Mubarakfuri, A. A. (t.t.). Tuhfah al-Ahważi Syarh Sunan at-Tirmiżi: Vol. II. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Nasa’i, A. A. (1991a). Sunan an-Nasā’i: Vol. IV. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Nasa’i, A. A. (1991b). Sunan an-Nasā’i: Vol. V. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Nasa’i, A. A. (1991c). Sunan an-Nasā’i: Vol. VI. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Al-Nawawi, A. Z. (1392a). Al-Minhāj Syarh Shahih Muslim bin al-Ḥajjāj: Vol. III. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Nawawi, A. Z. (1392b). Al-Minhāj Syarh Shahih Muslim bin al-Ḥajjāj: Vol. XIII. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Nawawi, A. Z. (1392c). Al-Minhāj Syarh Shahih Muslim bin al-Ḥajjāj: Vol. XIV. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Tirmizi, A. M. (t.t.-a). Sunan at-Tirmiżi: Vol. II. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Tirmizi, A. M. (t.t.-b). Sunan at-Tirmiżi: Vol. III. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Tirmizi, A. M. (t.t.-c). Sunan at-Tirmiżi: Vol. IV. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Al-Tirmizi, A. M. (t.t.-d). Sunan at-Tirmiżi: Vol. V. Dar Al-Ihya’ Al-Turats Al-’Arabiy.
Baradja, A. bin U. (1991). Al-Akhlāk li al-Banīn. Yayasan Pendidikan Islam Ustadz Umar Baradja.
Bukhari, I. (1375). Al-Adab al-Mufrad. Al-Matbaah al-Salafiah.
Burhan al-Islâm al-Zarnûjī. (1981). Kitâb Ta’līm al-Muta’allim: Ṭuruq al-Ta’allum (Marwân Qabbânī, Ed.). al-Maktab al-Islāmī,.
Dawud, A. (t.t.-a). Sunan Abū Dawudi: Vol. III. Dar al-Kitab al-Arabi.
Dawud, A. (t.t.-b). Sunan Abū Dawudi: Vol. IV. Dar al-Kitab al-Arabi.
Harahap, K. S. (2022, November 10). [Komunikasi pribadi].
Harahap, R. M. (2018). Hadis Pada Masa Nabi Muhammad Saw Dan Sahabat. Al-Bukhari: Jurnal Ilmu Hadis, 1(1), 37–51.
Majah, I. (1991a). Sunan Ibnu Mājah. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Majah, I. (1991b). Sunan Ibnu Mājah: Vol. II. Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah.
Malik bin Anas. (t.t.). Muwaththa’: Vol. V. Muassasah Zaid bin Sulthan.
Miskawaih, I. (2011). Tahzib al-Akhlak (I. al-Hilali, Ed.). Mansyurat al-Jamal.
Muslim, A. al-Ḥusayn al-Nīsābūrī. (t.t.). Ṣaḥīḥ Muslim: Vol. VI. Dar al-Jail.
Nawawi, I. (2005). Nasihat-nasihat bagi untuk Para Hamba. Irsyad Baitussalam.
Sa’diyah, F. (t.t.). GENDER DAN PEMBELAJARAN HADIS DI PESANTREN: Analisis Gender dalam Pembelajaran Hadis di Pondok Pesantren al-Khoziny Buduran Sidoarjo. Riwayah, 5(2), 339–354.
Sirait, I. H. (2019). Wawasan Pendidikan Islam Mengenai Akidah Ibadah dan Akhlak. Idrak: Journal of Islamic Education, 2(1).
Yuslem, N., Sulidar, S., & Faisal, A. (2020). Analytic Review on Theory of Living Hadith. Budapest International Research and Critics Institute-Journal (BIRCI-Journal), 3(2), 1477–1489.