Pengaruh Faktor Lingkungan Madrasah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas VIII DI MTS Teladan Gebang
Keywords:
Madrasah environment, learning motivationAbstract
Based on the results of data description, analysis requirements test, research results, research findings and research limitations, the researcher concluded that the results of the madrasah environmental factor questionnaire calculation which had an average result of 42.1, a median of 43.9, a mode of 43, a variance of 9.19 and a standard deviation of 3.03 were acceptable with a significant tolerance limit. This indicates a positive and significant relationship. Student learning motivation at MTs Teladan Gebang had an average result of 35.6, a median of 36.6, a mode of 36.1, a variance of 9.18 and a standard deviation of 3.03 were acceptable with a significant tolerance limit. This indicates a positive and significant relationship. There is a positive and significant relationship between the variables of the influence of Madrasah Environmental Factors on Student Learning Motivation with the regression line Y = 13,35 +0,65 X. A simple regression test conducted on the madrasah environmental factors and student learning motivation in the subject of aqidah and akhlak (Islamic faith and morals) at MTs Teladan Gebang showed a significant correlation. The results of the study indicate that the madrasah environmental factors are well implemented and contribute to student learning motivation at MTs Teladan Gebang. Therefore, teachers are expected to maintain and improve the madrasah environment so that it can have a more positive impact on student learning motivation.
Downloads
References
Departemen agama RI, Al Quran dan terjemahannya, Jakarta; Pustaka Assalam, 2010.
Al Asqolani hajar Ibnu, Fath Al bari Syarh shahih Bukhari, Jakarta: Pustaka Azzam, 2019.
Asrori, Muhammad. Psikologi Pembelajaran. Bandung: Wacana prima, 2015.
Arief, Ika Nurjanah, Pengaruh Lingkungan Madrasah Terhadap MotivasiBelajar Murid Sd Inpres Bisara Kecamatan Bontonompo Selatan Kabupaten Gowa,Makasar 2018
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian, Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.
Djamarah Syaiful Bahri dan Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2016.
Djamarah, Saiful Bahri. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2011.
Daradjat, Zakiah. Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
Daryanto dan Muljo Rahardjo, Model Pembelajaran Inovatif, Yogyakarta : Gava Media, 2012.
Dimyati dan Mujiono. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2012.
Dwi, siswoyo dkk. ILMU. Yogyakarta. UNY press, 2008.
Direktorat Pendidikan dan Pengajaran, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Jakarta: Direktorat Pendidikan dan Pengajaran, 2014.
Hamdani, Strategi Belajar Mengajar, Bandung : Pustaka Setia, 2012.
Hamalik Oemar. Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Bumi Aksara, 2014.
Indrawati dan Aidil Sudarmono, Upaya Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Islam Vol. 1, No. 2, Oktober 2023
Jannah Misbahul, Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Model Simulasi Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi di Madrasah Ibtidaiyah, Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, Vol. 7, No. 3, 2023
Katsir Ibnu, Al-Qur’an Al Adzim, Pustaka Imam Syafi’i 2017
Lestari Ayu, Al Qadri Muamar dan Hasibuan Marhan, Implementasi Penilaian Autentik Kurikulum Merdeka Dalam Menumbuhkan Pendidikan Karakter Mata Pelajaran Akidah Akhlak Siswa Kelas X MAN 1 Langkat, Jurnal of education, Desember 2022.
Masruroh, N. dan Umiarso, Modernisasi Pendidikan Islam- Ala Azyumardi Azra, Jakarta: Arruz Media, 2011.
Munib, Achmad. Pengantar Ilmu Pendidikan Semarang: UPT MKU Unnes, 2011.
Muhammedi dkk, Psikologi Belajar, Medan: CV. Iscom, 2015.
Nurcahaya. Pendidikan Agama Islam di Perguruan Tinggi Umum. Bandung : Citapustaka Media, 2014.
Nawawi Syekh, Riadus shalihin, Jakarta: Direktorat Jendral hak kekayaan Intelektual, 2005.
Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Tahun 2013 Tentang Kurikulum Madrasah Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab,2013.
Poespoprodjo. Filsafat Moral. Bandung : Pustaka Grafika, 2009.
Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 1994
Sagala Saiful. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2017.
Samrin. Pendidikan Islam di Era Globalisasi (Peluang & Tantangan). Shautut Tarbiyah, Ed. Ke- 36 Th. XXIII, Mei 2017.
Sardiman A.M. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers, 2009
Slameto. Belajar dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R & D, Bandung : Alfabeta, 2010.
Suprijono Agus. Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.
Sudijono Anas, Pengantar Statistik Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2015.
Samsu, Yusuf, Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Sanjaya Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Proses, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2016.
Syah Muhibbin, Psikologi Belajar, Jakarta: Rajagrafindo persada, 2012.
Sumiati dan Asra. Metode Pembelajaran, Bandung : Wacana Prima, 2013.
Suryabrata, Sumadi. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2011.
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja
Rosdakarya, 2014.
Uno, Hamzah B. Teori Motivasi Dan Pengukuranya. Jakarta: Bumi Aksara
Widoyoko, 2014.
Washilah Siti dan Dwi Restiana, Analisa Minat Belajar Siswa Laki-Laki Dalam mata pelajaran aqidah Akhlak Di Kelas Iv Madrasah Diniyah takmiliyah amaliyah Babussalam Desa Kepenuhan. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol.11 No1 Januari– Juni 2022.